Bestanden uploaden naar uw website met FTP

  1. Het verkrijgen van FTP client software. Download Filezilla (gratis)
  2. Verbinding maken met de server.

    Alle FTP cliënts / software hebben de volgende informatie nodig, om te kunnen uploaden:
    Gebruikersnaam - Dit is uw gebruikersnaam van uw account of ftp-account
    Wachtwoord - Dit is uw wachtwoord van uw account of ftp-wachtwoord
    Adres - Dit is het adres van de server. Gebruik ftp.uwdomeinnaam.nl
    Poort - Gebruik de standaard poort(21).

  3. Open de public_html folder door erop te klikken en upload uw bestanden [en submappen] binnen deze public_html map. Hebt u meer dan één domein gehost op uw account, dan moet u eerst de /domains folder invoeren, van het domein in kwestie dat u wilt wijzigen, dan de public_html folder. Om te uploaden: klik de files/folders op uw computer aan en sleep ze naar de aangewezen folder op de server. Elke FTP cliënt werkt verschillend, dus raadpleeg a.u.b. het help bestand voor volledige instructies.

Uploaden met DirectAdmin's File Manager

  1. Log in bij het control panel en klik het"File Manager" icoon.
  2. Kijk in de folder waar u de bestanden wilt uploaden.
  3. Klik de "Upload files to current directory" knop aan de onderkant van het scherm

    da13
  4. U ziet acht (8) velden. Klik de "Browse" toets om de bestanden die u wilt uploaden te selecteren. Klik op "Upload Even More Files" als u meer dan acht bestanden wilt uploaden in één keer

    da14
  5. Klik "Upload Files."

Mappen Structuur website

Aan het begin van uw account bevinden zich deze folders:

/domains
/imap
/public_html

/domains
De /domains folder bevat de bestanden gerelateerd naar uw hosting account(s). Elk domein gehosted door uw account heeft zijn eigen folder.(/domains/uwdomeinnaam.com). In deze folder vindt u:

  • /logs (maandelijkse logs staan hier opgeslagen—De folder is één maand later gecreëerd dan uw account.)
  • /private_html (alle bestanden toegankelijk door SSL -- https://)
  • /public_html (bestanden voor uw algemene website)
  • /public_ftp (bestanden voor uw FTP site)
  • /stats (bestanden die door Webalizer voor statistieken worden gecreëerd – verander of verwijder deze folder niet)

/imap
De /imap folder omvat bestanden die door het mailsysteem van de server worden gecreëerd. Verander, wijzig of voeg niks toe aan deze folder.

/public_html
De /public_html folder aan het begin van uw account is eigenlijk een link naar /domains/uwdomeinnaam.com/public_html. Hebt u meer dan één domein gehost op uw account, dan zal deze link u naar de public_html folder sturen van het eerste domein die op uw account gecreëerd is.

Home (index.html) bestand
Het standaard bestand voor elke webfolder is index.html. Dat houdt in dat bezoekers die toegang hebben tot http://www.uwdomeinnaam.com, in werkelijkheid door de server worden doorgestuurd naar http://www.uwdomeinnaam.com/index.html. Dit werkt voor elke openbaar toegankelijke folder op uw systeem, met inbegrip van de subdomeinen.

Wanneer u de hoofdwebsite wilt uploaden vergeet dan niet in elke folder een index.html te plaatsen. De gevorderde gebruikers kunnen PHP bestanden, shtml bestanden, enz. gebruiken. Als uw website niet in html is gebaseerd, dient u er voor te zorgen dat u ze de naam index.extensie geeft. (bijvoorbeeld: index.php, index.shtml,).

E-Mail Accounts aanmaken

E-Mail
Op deze pagina wordt uitgelegd hoe u e-mail accounts, het plaatsen van een catch-all adres, mail doorsturen, autoresponders, vakantie berichten, mailinglijsten, filters en aangepaste MX instellingen aanmaakt in uw control panel

E-mail accounts aanmaken
Om een e-mail account aan te maken, dient u eerst in te loggen in uw control panel (dit doet u via http://www.uwdomeinnaam.nl:2222). Klik in het control panel vervolgens op "POP3 E-Mail Accounts". U ziet dat er al een e-mail account is aangemaakt: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. . Dit account is blijvend en kan niet worden verwijderd.

Om een nieuw POP3 account aan te maken, klikt u op "Create POP3 Mail Account". U ziet nu de volgende tabel:

directadmin16

Voer nu uw gewenste e-mail adres in, plus uw gewenste wachtwoord en klik op "Create." De pagina wordt nu ververst en u krijgt het volgende te zien:

directadmin17

Veranderen van een wachtwoord van uw E-Mail Account
Om het wachtwoord van een e-mail adres te kunnen veranderen, dient u toegang te hebben in het "POP3 E-Mail Accounts" menu. Dan klikt u op “change” achter de desbetreffende e-mail account.

da19

Wanneer de "Modify POP3 Mail Account" box verschijnt, voert u uw nieuwe wachtwoord in en klikt op "Update."

E-Mail Accounts verwijderen

da18

Om een e-mail adres te kunnen verwijderen, dient u toegang te hebben tot het "POP3 E-Mail Accounts" menu. Kijk in de box welke e-mail accounts u wilt verwijderen en klik dan op “Delete Selected”.

Het maken van een Catch-All Adres

Wanneer de server e-mail ontvangt op een adres die niet bestaat, moet het iets met deze berichten doen. Het control panel geeft u deze drie mogelijkheden:
  1. Server verwijdert de berichten en laat de afzender weten dat dit adres niet bestaat.
  2. Server verwijdert de berichten zonder de afzender te laten weten dat dit adres niet bestaat.
  3. Server stuurt de berichten door naar een ander geldig e-mail adres.

Om te kunnen kiezen tussen deze drie opties, dient u eerst toegang te hebben tot het "E-Mail Menu" van het control panel. Dan klikt u op "Catch-All E-Mail". U zult het volgende zien:

da21

Kies de gewenste optie en klik "Update."

E-mail doorsturen

Forwarders staan u toe om inkomende post direct door te sturen naar een ander adres. Bijvoorbeeld, veronderstel dat u een e-mail stuurt naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. en naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. maar wilt dat deze arriveren in de POP3 account Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. .U kunt twee forwarders creëren die u dit zullen laten doen.

LET OP: U kunt geen forwarder instellen als de gebruikersnaam al wordt gebruikt door een autoresponder of mailinglijst.

Om een forwarder in te stellen, dient u eerst toegang te hebben tot het "E-Mail Menu" van het control panel. Klik vervolgens op “Forwarders” en hierna op "Create New Forwarder" aan de bovenkant van deze pagina. U ziet een tabel zoals hieronder:

da23

Voer de forwarder naam en het bestemmings adres in en klik dan op de “Create” toets. U kunt meerdere forwarders in één keer maken door eenvoudig meerdere adressen achter elkaar te zetten met enkel een komma er tussen (geen spaties): Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. , Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. , Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.

Wijzigen / Verwijderen van Forwarders
Alle forwarders staan in een lijst in het forwarders menu. Selecteer de forwarder die u wilt verwijderen en klik op "Delete Selected".

da24

Een forwarder kan worden verandert door te klikken op “Modify” achter de forwarder. “Modify” staat u toe om de bestemming van de e-mail te wijzigen, maar niet de forwarders naam.

E-mail auto beantwoorder

Autoresponders zijn e-mail robots die op alle inkomende berichten met een standaard uitgaand bericht antwoorden. Autoresponder zal antwoorden op alle ontvangen berichten, ongeacht hun inhoud. Bijvoorbeeld: sommige bedrijven houden bijgewerkte prijslijsten op een autoresponder bij. Wanneer een klant een e-mail stuurt naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. zullen zij direct een nieuwe prijslijst in hun e-mail inbox ontvangen.

Om een autoresponder in te stellen, dient u eerst toegang te hebben tot het "E-Mail Menu" van het control panel. Klik vervolgens op “Autoresponders” en dan op "Create New Autoresponder".

da26

Kies eerst een autoresponder naam.

Vervolgens voert u een autoresponder bericht in, in de tekstbox. U kunt geen HTML codes gebruiken.

U kunt er voor kiezen om een CC adres in te vullen. Dit zal een exemplaar van elke autoresponder sturen naar het adres wat in het tekstvakje wordt gespecificeerd. Door gebruik te maken van deze eigenschap zult u kunnen controleren hoeveel verzoeken uw autoresponder ontvangt.

Wijzigen / Verwijderen van Autoresponders
Alle autoresponders staan in een lijst in het autoresponder menu. Selecteer de autoresponder die u wilt verwijderen en klik op "Delete Selected".

da27

Een autoresponder kan worden veranderd door te klikken op “Modify” achter de autoresponder naam. “Modify” staat u toe om een autoresponder bericht en CC adres te veranderen. Wanneer u klaar bent klikt u op de “Create” toets.

E-mail vakantie berichten

Vakantie berichten vertelt aan anderen dat u weg bent. Een vakantie bericht kan er uit zien als dit:”Ik heb uw e-mail ontvangen, maar ben op vakantie tot 21 juni. Ik zal er dan op reageren”. De berichten van de vakantie worden gebruikt samen met reeds bestaande POP3 accounts.

Om een vakantie bericht te maken, dient u eerst toegang te hebben tot het "E-Mail Menu" van het control panel. Dan klikt u op "Vacation Messages” en vervolgens op "Set New Vacation Message".

da29

  1. Selecteer de POP3 account waaraan u het vakantie bericht wilt toevoegen.
  2. Voer het vakantie bericht in.
  3. Selecteer wanneer u het vakantie bericht wilt laten in gaan en weer wilt beëindigen.
  4. Klik op "Create".

Wijzigen / Verwijderen van Vakantie berichten
Alle vakantie berichten staan in een lijst in het vakantie berichten menu. Selecteer het vakantie bericht die u wilt verwijderen en klik op "Delete Selected."

da30

Een vakantie bericht kan worden veranderd door te klikken op “Modify” achter het vakantie account. “Modify” staat u toe om een vakantie bericht, startdatum en einddatum te veranderen.

E-mail mailing lijsten

Om een mailinglijst te maken, moet u eerst toegang hebben tot het ”E-Mail Menu" van het control panel. Dan klikt u op het "Mailing Lists" pictogram. Er zijn pas lijsten te zien als u op "Create Mailing List" heeft geklikt.

da32

Voer een naam in voor uw mailinglijst en klik dan op de "Create" toets. U zult dan mee worden terug genomen naar de belangrijkste mailinglijst en uw nieuwe lijst zal in de lijst zichtbaar zijn.

LET OP: U kunt geen mailinglijst maken als de naam al bestaat als een POP3 account, autoresponder of forwarder.

Aanmelden / Afmelden van E-Mail
De server gebruikt de populaire Majordomo mailinglijst software. Normaal gesproken zijn de mailinglijsten uitsluitend in werking gesteld en gevormd door e-mail. U kunt zich op twee manieren aanmelden bij de adressen lijst:

  1. Stuur een e-mail naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. en type "subscribe listname" (zonder citaten) in de berichten ruimte.
  2. Stuur een e-mail naar Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. en type "subscribe" (zonder citaten) in de berichten ruimte.

Elke lijst is ook beschikbaar in een samenvatting. Dit betekent dat de berichten worden opgeslagen en dan eens per periode (b.v. per week) worden verstuurd in één groot bericht Dit is nuttig bij grotere lijsten om te verzekeren dat de ontvangers niet die door dagelijkse berichten worden overweldigd. Om te kunnen aanmelden voor de samenvatting, dient u dezelfde procedure te volgen als aanmelden, alleen gebruik dan:

  1. "subscribe listname-digest" in plaats van "subscribe listname."
  2. Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. in plaats van Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien.

De stappen om af te melden zijn hetzelfde als die voor het aanmelden, alleen vervangt u het woord ”subscribe” met “unsubscribe” in de berichten ruimte. Majordomo zal u een e-mail sturen als de aanmelding/afmelding succesvol is. Bovendien kunt u de aanmeldingen lijst bekijken van het control panel.

Aanmelden / Afmelden direct in het control panel
Via het controle panel kunt u zelf aanmeldingen toevoegen of verwijderen. De ontvangers krijgen op deze wijze van toevoegen geen bevestigingsbericht van Majordomo. Dit betekent dat zij er geen weet van hebben dat zij op de lijst staan, tot iemand het vertelt of de lijst e-mailt.

De eerste stap impliceert het selecteren van de lijst die u wilt veranderen. Alle mailinglijsten zijn zichtbaar van het mailinglijsten menu. Klik de “view” link naast de lijstnaam waar u mee wilt werken. U zult dan een box zien die er als de volgende uitziet:

da33

Een aanmelding toevoegen kunt u doen door te kiezen voor "Add to listname" of "Add to listname-digest" en dan op ”Submit" te klikken. Afmelden kunt u doen door op de checkbox (en) te klikken naast het adres (sen) die u wenst te Verwijderen en dan op "Delete Selected" klikken. Alle aanmeldingen zullen hier ongeacht hoe ze zijn ingeschreven worden toegevoegd aan de mailinglijst (via e-mail of via het control panel)./

Veranderen van mailinglijst instellingen
Het control panel voorziet u van een grafische interface om de Majordomo configuratie te veranderen. Om toegang te krijgen moet u naar de mailinglijst gaan en de “view” link klikken naast de lijst die u wilt veranderen. Bij de bovenkant van het scherm zult u een andere link zien: "Om lijst en instellingen te veranderen, klik hier." Deze link zal u bij het configuratiemenu brengen.

Het configuratiemenu staat u toe om eigenschappen van de mailinglijst te veranderen, met inbegrip van:

  • Lijst beschrijving
  • Instellingen
  • Aanmeldingsbeleid
  • Maximale lengte van een bericht
  • Moderators
  • Veel meer..

E-mail filters

De filters staan u toe om bepaalde types inkomende post te blokkeren. De filters zijn universeel; u kunt namelijk niet een specifiek e-mail account blokkeren. Om filters te creëren moet u eerst toegang hebben tot "E-Mail Menu" van het control panel. Dan klikt u op “Filters”.

da35

De eerste optie geeft u de mogelijkheid om post van een specifiek e-mail adres te blokkeren. Type het volledige adres in en klik “Block”.

De tweede optie geeft u de mogelijkheid om alle post van een bepaald domein te blokkeren. Type de domein naam (zonder "www") in en klik “Block”. U kunt alle e-mail blokkeren die een specifiek woord bevat door het woord in te typen en "Block” te klikken." Deze eigenschap zal verboden woorden in zowel het e-mail onderwerp als inhoud zoeken.

U kunt de maximum grootte van inkomende post bepalen door een waarde in kilobytes (1024 kilobytes = 1 megabyte) in te voeren en op “block” te klikken.

De filter kan aan en uit worden gezet door op de “Enable” toets te klikken. De filter zal de meest voorkomende alinea’s woorden en adressen blokken.

Het volwassen filter kan aan- of uit worden gezet door het klikken op de "Enable" knop. Het volwassen filter zal de meest gangbare uitspraken, woorden en adressen herkennen.

Verwijderen van Filters
De filters staan in het filters menu. Dat zal er zo uitzien:

da36

In dit voorbeeld willen we niet meer de e-mails blokken die van slechtesite.com afkomstig zijn. Controleer of alle onderwerpen zijn geselecteerd die u wilt verwijderen en klik dan op de "Delete Selected" toets.

E-mail MX records

Gratis e-mail verstrekkers zoals everyone.net vereisen dat MX veranderingen worden gemaakt om hun software te laten werken. Deze verandering laat post die is bestemd voor uw domein doorgaan naar hun server. Let erop dat het veranderen van MX record zal verhinderen dat uw POP3 accounts, forwarders, autoresponders, en mailinglijsten nog zullen functioneren.

Om de MX record te veranderen moet u eerst toegang hebben tot het "E-Mail Menu" van het control panel. Dan klikt u op het “MX Records” pictogram.

da38

Eerst verwijderd u de oude MX Records door te klikken op de checkbox, naast de record naam en klik "Delete Selected." Er zouden nu geen MX records meer in de lijst moeten staan.

Dan, type de hostname in, gevolgd door een aantal spaties, aangegeven door uw e-mail provider. Dan selecteert u het level (gewoonlijk 10) van de dropdown box aan de rechterkant. Het level zal ook aan u gegeven worden door de e-mail leverancier. Klik "Add."

LET OP: Let erop dat u een punt(.) plaatst aan het einde van de hostname.

Om de originele MX instellingen te herstellen gaat u naar uwdomeinnaam.com. en level 0 nadat u het andere MX record hebt verwijderd.

E-mail Webmail

Labels: Webmail
Om toegang te krijgen tot uw webmail klikt u op het "Webmail" icoontje bovenin het control panel DirectAdmin. U ziet dan onderstaand inlogscherm van het webmail programma 'Squirrelmail'.

da36a

Vul uw volledige e-mail adres in het “Name” veld in, met bijbehorend wachtwoord voor dat emailadres in het "Password" veld en klik op de "Login" knop.

Er zijn echter meer wegen die naar uw webmail leiden, hieronder de alternatieven:

  1. squirrelmail Door te gaan naar http://www.hier-uw-eigen-domeinnaam.nl/squirrelmail/
  2. UebiMiau Door te gaan naar http://www.hier-uw-eigen-domeinnaam.nl/webmail/
  3. Roundcube Door te gaan naar http://www.hier-uw-eigen-domeinnaam.nl/roundcube/
  4. ATmail Door te gaan naar http://www.hier-uw-eigen-domeinnaam.nl/atmail/

NB: Mail die u vezendt met uw Webmail, ziet u niet terug in uw 'verzonden berichten' van uw Outlook, stuur daarom een 'Bcc' (kopie) naar uw eigen email adres. Hiermee ontvangt u het verzonden (webmail) bericht als kopie in uw inbox van Outlook.

E-mail SMTP authenticatie

Wanneer u een POP3 account wilt instellen in uw e-mail software, heeft u een SMTP authentificatie nodig als u ervoor kiest om uw hosting account te gebruiken voor het versturen van e-mail. (i.p.v. uw ISP’s mail (SMTP) server te gebruiken).

De SMTP login naam / wachtwoord is hetzelfde als uw POP3 account login naam / wachtwoord.

Hoe u dit moet doen varieert per e-mail cliënt. In MS Outlook: Tools, Accounts, selecteer het account en klik Properties. Dan, onder de Servers tab, vinkt u "My server requires authentication." ("Voor de server voor uitgaande email is verficatie vereist") aan.

Gelieve uw eigen help pagina's van uw e-mail software te raadplegen voor verdere instructies.

Subdomeinen maken

Labels: Subdomein maken
Om een subdomein te maken, klik op het "Subdomeinen" pictogram in het hoofd controle menu.

da40

In het bovenstaande voorbeeld maken we een newsub.sitehelper.com. Om een subdomein te maken, klik de "Create" toets.

U kunt ook een sub.sub.sub.sub.domain.com. creëren. In het bovenstaande voorbeeld hebben we een i.love.site-helper.com. gecreëerd

LET OP: Het kan vijf minuten duren voor de nieuwe subdomein actief wordt.

Uploaden naar een Subdomein
Elk subdomein verschijnt in public_html/subdomein-name. Dit betekent dat uw subdomein ook kan worden geaccepteerd bij http://www.yoursite.com/subdomein-name. U kunt uploaden naar een subdomein map op dezelfde manier als u upload naar een andere map, maak gebruik van FTP, MS FrontPage, File Manager, etc.

Subdomeinen verwijderen, Statistieken en logs

Om een subdomein te verwijderen, maak een controle naast de subdomein(s) die u wilt verwijderen, dan klikt u op de "Delete Selected" toets. Naast de "Delete Selected" toets is een checkbox genaamd "Remove Directory Contents." Vink deze box aan als u de subdomeinen en zijn folders wilt verwijderen. Als u deze checkbox niet aanvinkt, dan zal de subdomein niet meer werken, maar de folders en bestanden blijven intact.

da42

Subdomein Statistieken
Naast elke subdomein naam is een "Stats" link (zie plaatje boven). Deze link zal Webalizer statistieken laden. Let er a.u.b. op dat voor de link kan werken(1) uw subdomein wat verkeer (minstens één hit) moet hebben en (2) uw subdomein moet meer dan één dag oud zijn. Tot aan deze vereisten worden voldaan, zal de "Stats" link een niet gevonden dossier fout laten terugkeren.

Gebruiker Log / Error Log
De "Usage Log" en "Error Log" links (zie plaatje boven) zal u meenemen naar de tekst bestanden in elke log. De usage log verstrekt het adres van de aanvrager, tijd en datum van het verzoek en de beschrijving van het verzoek. De "Stats" link (zie Subdomein Statistics sectie) is een grafische versie van de usage log. De error log verstrekt informatie over niet succesvolle verzoeken en is nuttig om problemen op te lossen wanneer de oorzaak van de fout onbekend is.

De usage and error logs zijn onmiddellijk toegankelijk na het maken van de subdomein. U zult een lege box zien als er geen subdomein activiteit is geweest.

Subdomein FTP gebruiker maken

Om een FTP account tot één enkele subdomein te beperken, volg deze stappen:

  1. Creëer een subdomein als u dat nog niet heeft gedaan.
  2. In het hoofd menu van het control panel, klik de “FTP Menu” pictogram en dan de “Create FTP account link”.

    da43

  3. In het "FTP Username" veld, voer uw subdomein naam in (zonder .uwdomeinnaam.com).
  4. Voer uw wachtwoord in in de wachtwoord velden.
  5. Selecteer de "User" radio button.
  6. Klik de "Create" knop.

Databases aanmaken

Vanuit het control panel menu klikt u het "MySQL beheer" pictogram en klik dan de "Create new Database" link.

da45

Kies een naam voor de database die u helpt herinneren waar de database voor is. Bijvoorbeeld, voer "joomla" in als de database is bedoeld voor een jomla installatie. De database naam wordt altijd voorafgegaan door uw gebruikersnaam en een underscore. Als u "joomla" kiest als naam, zal de database naam username_joomla worden.

De database gebruikersnaam is de login naam van de database. Die kan hetzelfde zijn als de database naam. In het bovenstaand voorbeeld, hebben we gekozen voor een andere login naam (gary). Net zoals bij de database naam zal ook uw database gebruikersnaam worden voorafgegaan door uw gebruikersnaam en een underscore (username_gary in dit geval).

Databases verwijderen

da46

Een lijst van alle databases is aanwezig in het MySQL beheer menu. Om een database te verwijderen vinkt u de box naast de database naam aan die u wilt verwijderen en dan klikt u op de "Delete Selected" toets. In het bovenstaande plaatje verwijderen wij de database naam username_data1.

Database gebruiker toevoegen, verwijderen en veranderen

Het kan zijn dat u meer dan één login naam en wachtwoord wilt toewijzen aan een database. Om gebruikers toe te voegen aan uw database volg de volgende twee stappen:
  1. Vanuit het database menu klikt u op de naam van de database die u wilt veranderen.
  2. Klik op de "Create New Database User" link aan de bovenkant van uw scherm.
  3. Voer een gebruikersnaam en een wachtwoord in en klik op de Enter "Create" toets.

da47

U kunt zien hoeveel gebruikers elke database heeft van het MySQL databases menu.

Verwijderen van gebruikers van een Database
Om database gebruikers te verwijderen moet u eerst op de database naam uit het MySQL databases menu klikken. In dit voorbeeld hebben wij geklikt op de "username_chat" database, welke twee gebruikers heeft (zie bovenstaand plaatje).

da48

De username_chat database heeft twee gebruikers: username_chat (de gebruikersnaam is hetzelfde als de database naam) en username_gary2. Om een database gebruiker te verwijderen vinkt u de box naast de naam aan en klik de "Delete Selected” toets.

Veranderen van Database wachtwoorden
Om een database wachtwoord te veranderen klikt u eerst op de naam van de database in het MySQL databases menu. De lijst met database gebruikers zal verschijnen (zie bovenstaand plaatje). Om het wachtwoord te veranderen van de database gebruiker klikt u op de “Modify” link en voert u een nieuw wachtwoord in en dan klikt u op de “Create” toets. U hoeft het oude wachtwoord niet te weten om dit te kunnen veranderen.

Database koppelen aan uw scripts

De meeste scripts moeten vier dingen weten over uw database: de database naam, database gebruikersnaam, wachtwoord en hostnaam.

De database naam neemt altijd de volgende vorm aan: ControlPanelUsername_DatabaseName, waar ControlPanelUsername de inschrijf naam is die u gebruikt om toegang te krijgen tot het control panel. De DatabaseName is de naam die u heeft gegeven aan de database van het MySQL database menu. Bijvoorbeeld, als u zich inschrijft in het control paeel als “gary” en dan een nieuwe naam aanmaakt zoals “count", de ware database naam gary_count zal zijn – u zult deze database naam willen ingaan naar uw script configuratie.

De database gebruikersnaam kan hetzelfde zijn als de database naam die u heeft gekozen voor een andere gebruikers naam voor de database. De database gebruikersnaam zal deze vorm aannemen: ControlPanelUsername_DatabaseUserName.

Het database wachtwoord wordt geplaatst tijdens het maken van een database. Het wachtwoord zou verschillend moeten zijn dan uw wachtwoord van het control panel. Het script zal het database wachtwoord moeten weten om de database te kunnen veranderen.

De hostnaam vertelt het script waar het toegang tot de database kan krijgen. Gewoonlijk wordt deze aangewezen als “localhost”, omdat het script en de databases op dezelfde server zijn gevestigd. Als het script niet toestaat om een tekst in te voeren in de hostnaam configuratie, moet u naar het IP adres van uw site gaan.

LET OP: Nadat u een database heeft gemaakt, zal het control panel u meenemen naar een scherm die u al deze informatie geeft. Neem de waarden van deze pagina en voer ze in, in uw script configuratie.

Database phpMyAdmin toegang

Labels: phpMyAdmin
phpMyAdmin is een hulpstuk geschreven in PHP dat u toestaat uw MySQL databases te administreren. U kunt SQLstatements uivoeren, werken met velden (toevoegen, uitgeven, verwijderen), werken met lijsten (creëer, verander, drop), creëer extra databases en veel meer. phpMyAdmin is bedoeld voor gevorderde gebruikers. De meeste PHP scripts zullen automatisch de database setup uitvoeren voor u, zodat u waarschijnlijk geen phpMyAdmin hoeft te gebruiken.

phpMyAdmin kan worden opgestart via http://www.uwdomeinnaam.com/phpmyadmin

Meer informatie over het gebruik: http://www.phpmyadmin.net

CGI Scripts

Indien u CGI scripts gebruikt dan moeten deze in de cgi-bin map worden geplaatst. De cgi-bin map bevindt zich in uw public_html map. Indien u een script wil gaan gebruiken in een subdomein dient u hier ook een cgi-bin map aan te maken.

Uploading CGI Scripts
Wanneer u gebruik maakt van FTP is het zeer belangrijk om uw script bestanden (b.v. .cgi en .pl) te uploaden in ASCII mode. Uw script zal namelijk niet werken als u het upload in binary of auto mode! Als "auto" is geselecteerd, zorg er dan voor dat .cgi en .pl worden beschouwd als ASCII files door uw FTP cliënt. De scripts zullen niet correct worden uitgevoerd als zij worden geupload in de binary mode.

Programma Paden

De volgende locaties zijn nodig voor de meeste scripts.
  • Pad naar perl: /usr/bin/perl
  • Pad naar sendmail: /usr/sbin/sendmail
  • CGI URL: http://www.uwdomeinnaam.com/cgi-bin/script.cgi
  • Subdomein CGI URL: http://subdomein.uwdomeinnaam.com/cgi-bin/script.cgi
  • Pad naar cgi-bin: /home/username/domains/uwdomeinnaam.com/public_html/cgi-bin
  • Pad naar cgi-bin (subdomein): /home/username/domains/uwdomeinnaam.com/public_html/subdomain/cgi-bin

Bekijken van geïnstalleerde Perl Modules

Vanuit het hoofdmenu klikt u op "Advanced Tools" en daarna op "Installed Perl Modules".

da89

In de bovenstaande afbeelding ziet u een klein fragment van de geïnstalleerde Perl modules. Als het CGI script bepaalde Perl modules gebruikt kunt u hier controleren of deze is geïnstalleerd. Indien de module niet is geïnstalleerd kunt u uw script niet gebruiken.

Controleren van schijfruimte en bandbreedte

Om schijfruimte en bandbreedte te controleren klikt u op het "Statistics" pictogram van het control panel menu. Aan de bovenkant van uw scherm ziet u deze lijsten:

da50

De getallen in de lijsten vertegenwoordigen megabytes, 1000 megabytes is ongeveer 1 gigabyte.

U wordt voorzien van twee verschillende schijf ruimte/bandbreedte metingen. De eerste lijst wordt gebruikt door domeinen en de tweede lijst wordt totaal gebruikt. Het totale gebruik is over het algemeen hoger dan domein gebruik omdat de totale statistieken factoren omvatten die van uw domein afzonderlijk zijn, zoals MySQL databases en het gebruik van het control panel. Het is mogelijk om verschillende domeinen op één account te hosten, dan is het scheiden van domein en totaal gebruik noodzakelijk.

LET OP: DirectAdmin gebruikt totaal gebruik (niet domeingebruik) om te bepalen wanneer de quota's zijn overschreden.

Statistieken van systeem logs

Aan de bovenkant van het Statistieken menu staan drie links: "Backed up Apache Logs", "Apache Usage Log," en "Apache Error Log."

Backed up Apache Logs
Klikken op de "Backed up Apache Logs" link zal u naar een File Manager scherm brengen die een lijst bevat van .tar.gz files genoemd door domain/subdomain en maand. Bijvoorbeeld:

da55

Hier zien we vier backups voor de maand april: de subdomains (admin, newsub, and reseller), en de backup voor het grootste domein (Apr-2003.tar.gz). Backed up Apache logs bevat zowel gebruik als fouten gegevens.

Klik op de file naam van de backup om het te downloaden.

LET OP: Log files worden beheerd door de server administratie en kunnen niet worden verwijderd. Log files worden niet bij uw quota van de schijfruimte opgeteld.

Apache Usage and Error Logs
Apache usage en error logs kunnen direct worden bekeken als u klikt op de "Apache Usage Log" of de "Apache Error Log" link. De ruwe logs verschijnen in een groot tekstvakje dat eruit ziet als dit:

da56

Het bovengenoemde beeld is een voorbeeld van een error log. Het bekijken van ruwe logs zijn een goede manier om specifieke problemen op te, zoals het installeren en uitvoeren van scripts. Beide logs (usage en error) zijn maandelijks backed up en gearchiveerd in /home/domain.com/logs. Kijkt u naar de voorgaande sectie ("Backed up Apache Logs") voor meer informatie.

Statistieken van uw account

Het hoofd Statistieken menu verstrekt heel wat informatie. Zoals hierboven vermeld, de eerste twee rijen van de lijst (Bandwidth / Disk Space) verstrekt totaal gebruik. DirectAdmin gebruikt deze aantallen namelijk voor quotadoeleinden (en niet de nummers uit de lijst van de statistieken – zie de eerste sectie "Controleren van schijfruimte en bandbreedte").

Wanneer uw account het maximum bandbreedtegebruik bereikt, zal uw site stoppen met functioneren tot de eerste dag van de volgende maand. Wanneer uw account het maximum schijfruimtegebruik bereikt, kunt u niet meer uploaden tot sommige files zijn verwijderd.

da57

De informatie in deze lijst is duidelijk en niet diepgaand besproken. Als u dit niet al heeft gedaan, kunt u nu uw huidige e-mail adres in het “e-mail” veld invullen en dan op “Save” klikken.

Statistieken bekijken met Webalizer

In het Statistieken menu klikt u op de aangewezen domeinnaam om Webalizer te openen. Let erop dat uw site 24 uur moet bestaan en wat log activiteiten moet hebben voor Webalizer statistieken actief kunnen worden.

da58

Op het eerste Webalizer scherm zult u een grafiek zien (zoals hierboven) en een grafiek van maanden in een lijst hieronder. Klik op de maand die u wilt bekijken. Webalizer statistieken zijn zeer gedetailleerd en zullen heel wat informatie over het dataverkeer verstrekken, de meest gevraagde URL’s, uitgangspunten, plaats van bezoekers en nog veel meer.

Navigeren

De file manager kan opgeroepen worden in het control panel door te klikken op het "File Manager" pictogram. Een link naar de file manager staat ook links onderin het scherm.

da52

Het navigeren door folders wordt verwezenlijkt door op de folder naam of het folder pictogram te klikken. (links van de folder naam). Bijvoorbeeld, klik de "domains" link (of folder pictogram) en u zult een scherm zien zoals het volgende:

da53

U kunt altijd weer terug gaan naar het vorige door op de "../ Up a Level" link te klikken. De "File Manager" link aan de linker onderkant van het scherm zal u altijd terug brengen naar de hoogst mogelijke directory.

Bestanden kopiëren en verplaatsen

De file manager maakt het gemakkelijk om files te kopiëren tussen folders. De eerste stap is om te navigeren naar de bron van de directory. Namelijk, ga in de directory waaruit u de files wilt kopiëren. In dit voorbeeld zijn wij in public_html en wij willen license.txt kopiëren naar de public_ftp directory.

da54

Ten tweede, vink de checkbox aan naast de file(s) die u wilt kopiëren. Dan, kies de bestemmings directory van het dropdown menu naast de "Move To" toets. In het bovenste plaatje is de /public_ftp directory geselecteerd. Tot slot klikt u op de "Copy To" toets.

De file manager zal u dan vragen of u bestaande files wilt overschrijven. Als u “no” kiest, zullen alleen de files die niet in de bestemmings directory bestaan worden gekopieerd. Wanneer het kopiëren is voltooid, zult u worden meegenomen naar de bestemmings directory, waar u de gekopieerde files zult zien staan.

Bestanden verplaatsen
Om files/bestanden te verplaatsen gebruikt u dezelfde procedure als bij het kopiëren van files, alleen klikt u de "Move To" toets in plaats van de "Copy To" toets. Wanneer het verplaatsen is voltooid, zult u worden meegenomen naar de bestemmings directory, waar u de verplaatste files ziet staan.

Bestanden en mappen hernoemen en verwijderen

Naast elke file/folder in de "Action" kolom (derde kolom) is een "Rename" link. Klik de link naast de file of folder die u wilt hernoemen.

da59

Eerst typt u de nieuwe file naam in. Als er al een file bestaat onder die naam, klik de checkbox als u deze file wilt overschrijven.

Verwijderen van Bestanden / Mappen

da60

De stappen voor het verwijderen van een directory (map) zijn hetzelfde als de stappen voor het verwijderen van een bestand. Let erop dat het verwijderen van een map ook alles wist wat erin staat.

Eerst, vink de checkbox aan naast de file(s) en/of folder(s) die u wilt verwijderen. Dan klikt u de “Delete” knop rechts onderin het venster. Een popup zal verschijnen die vraagt: "Bent u er zeker van dat u deze files wilt verwijderen?” Klik "OK."

Bestandsrechten aanpassen

Het huidige permission level is vermeld in de lijst onder de "Perm." kolom (tweede kolom). Om het permission level van een file of folder te veranderen:
  1. Vink de checkbox aan (laatste kolom) naast de file(s) en/of folder(s) die u wilt veranderen.
  2. Type het permission nummer in de tekst box.
  3. Klik op de "Set Permission" knop.

Meest gangbare permission levels zijn:

Bestanden
600 - Maakt een file ontoegankelijk
644 - Leesbaar door iedereen (bijv. HTML documenten)
666 - File kan worden gelezen en worden verwijderd (bijv. voor HTML files gewijzigd door scripts)
755 - File kan worden gelezen en uitgevoerd door iedereen (bijv. voor scripts)
777 - Lezen en schrijven door iedereen (niet aanbevolen)

Mappen
711 - De files in de directory kunnen door iedereen worden gelezen, maar niet de directory inhoud
755 - De files en inhoud van de directory kunnen door iedereen worden gezien
777 - Staat het volledig lezen/schrijven/verwijderen van een directory toe (niet aanbevolen)

Nieuwe mappen en bestanden maken

da61

Het maken van een nieuwe folder is erg eenvoudig. Eerst bekijkt u in welke directory u de nieuwe folder wilt hebben. Bijvoorbeeld, als u http://www.domeinnaam.com/news/ wilt maken, dan zou u moeten gaan naar de public_html directory.

Daarna typt u de folder naam in aan de onderkant van het scherm en klik de "Create" toets. Let erop dat wanneer u probeert om een folder te maken die al bestaat deze de folder in geen geval zal beschadigen.

Nieuwe bestanden maken

da62

Om een nieuw leeg bestand te maken:

  1. Ga naar de directory/map waar u de file/bestand wilt hebben.
  2. Type de file naam in, in de "Create New File" tekst box.
  3. Vink"HTML template" aan om HTML tags in de file op te nemen (optioneel)
  4. Klik op de "Create" knop.

Bestanden wijzigen

Bepaalde files kunnen binnen de file manager worden gewijzigd. Om een file te wijzigen, klik de "Edit" link in de "Action" kolom naast de file.

da63

In dit voorbeeld editen we dns.html. Om de file op te slaan klik de "Save As" knop.

De "Preview HTML" knop zal het document in een nieuw venster openen, om u de web pagina te laten zien voor u hem opslaat.

Bestanden uploaden

  1. Ga naar de directory waar u de files wilt uploaden
  2. Klik de "Upload files to current directory" knop aan de onderkant van het scherm

    da13
  3. U ziet acht (8) velden. Klik de "Browse" toets om de bestanden die u wilt uploaden te selecteren. Klik op "Upload Even More Files" als u meer dan acht bestanden wilt uploaden in één keer

    da14
  4. Klik "Upload Files."

LET OP: Belangrijk bericht voor beginners

De mogelijkheid om de DNS configuratie van een website te veranderen is een belangrijke eigenschap voor vele mensen. Nochtans, onjuiste DNS wijzigingen kunnen een volledige website voor een bepaalde tijd buiten werking stellen. Dit is omdat DNS veranderingen niet onmiddellijk zijn (zie de minicursus hieronder). Als u een fout maakt, is het mogelijk dat niemand meer een verbinding kan maken met uw site (inclusief u zelf). Als u de fout herstelt, kan het tot 72 uur duren voor de reparatie effect heeft.

Er zijn verscheidene dingen die u kunt doen om fouten te voorkomen:

  1. Lees dit document grondig.
  2. Zorg ervoor u begrijpt wat A, CNAME, NS, en MX records doen.
  3. Neem contact op met idno.nl voor extra ondersteuning.
  4. Breng geen belangrijke verandering aan zonder extra hulp.

Aanpassen van de DNS Settings

Bij het control panel klikt u op "DNS Menu" om toegang te krijgen tot de DNS settings.

da65

Hierboven staat een voorbeeld van de DNS settings voor site-helper.com. De volgende secties verstrekken informatie bij het veranderen van A, CNAME, NS, Mx, en Ptr- records. Ondertussen is het belangrijk om te begrijpen hoe het control paneel host namen behandelt.

Belangrijk: Er zijn twee manieren om een hostname in te geven:

  1. Volledige hostname die door een punt wordt afgesloten: full.hostname.com.
  2. Alleen subdomain: full

Bijvoorbeeld: het eerste record in de lijst hierboven toont:

  • admin A 216.194.67.119 of
  • admin.site-helper.com. A 216.194.67.119

Beide records doen hetzelfde ding. De secties hieronder kunnen slechts één methode bespreken maar beiden zijn aanvaardbaar.

Hint: Als u niet zeker weet hoe u een record in moet gaan, kijk dan in de bestaande records in de lijst voor begeleiding.

Verschillende Records toegelicht: A, CNAME, NS, MX, en PTR

A RECORDS
Adres (A) records koppelt een hostname aan een numeriek IP adres. Bijvoorbeeld, als u mycomputer.yourdomain.com wilt laten wijzen naar uw home computer (Bijvoorbeeld: 192.168.0.3), zou u een record aanmaken dat er als het volgende uitziet:

da66

Belangrijk: U moet een punt achter de hostnaam zetten, maar niet achter IP adressen.

CNAME RECORDS
CNAME laat een machine toe om door één of meerdere host namen worden te herkend. Er moet altijd eerst een A- record zijn en deze is bekend als canonical, of officiële naam. Bijvoorbeeld:

yourdomain.com. A 192.168.0.1
Bij het gebruiken van CNAME kunt u andere host namen aan het canonical (A record) adres richten. Bijvoorbeeld:

  • ftp.yourdoman.com. CNAME yourdomain.com.
  • mail.yourdomain.com. CNAME yourdomain.com.
  • ssh.yourdomain.com. CNAME yourdomain.com.

CNAME records maken het mogelijk om toegang tot uw domein te krijgen door ftp.yourdomain.com, mail.yourdomain.com, etc. Zonder een juist CNAME record, zult u geen verbinding met u server krijgen als u dergelijke adressen gebruikt.

Invoeren van een CNAME record
Als we home.site-helper.com naar site-helper.com wilden laten wijzen, kunnen we deze op twee manieren invoeren:

da67

De eerste methode staat u toe om subdomein eenvoudig in te gaan. Zet geen punt achter de subdomain naam.

da68

De tweede methode vereist dat u de volledige host naam invoert, gevolgd door een punt.

NAMESERVER (NS) RECORDS
De NS records specificeren de officiële name servers voor het domein.

Belangrijk: Veranderen van NS records kunnen er toe leiden dat uw site niet meer werkt. Het is over het algemeen niet nodig om NS records te veranderen.

Invoeren van een NS record
De eerste stap is om de oude NS records van de lijst hierboven te verwijderen.
Dan voert u de twee nieuwe naam server records in. Wees er zeker van dat u de name server afsluit met een punt, zoals in dit voorbeeld:

da69

LET OP: Plaats een .(punt) achter de hostname (ns1.newnameserver.com. dus NIET ns1.newnameserver.com ).

MX RECORDS
Gratis e-mail diensten zoals everyone.net vereisen dat MX veranderingen moeten worden gemaakt om de software te laten werken. Deze verandering laat mail toe die voor uw domein is bestemd, naar hun server worden geleid. Houdt u er rekening mee dat veranderen van MX verslagen het functioneren van uw POP3 accounts, forwarders, autoresponders en mailing lijsten zal tegengaan.

Om een MX records te veranderen gaat u naar het "E-Mail Menu" van het control panel. Dan klikt u op "MX Records".

da38

Eerst verwijdert u het oude MX record door op de checkbox te klikken en klik naast de record naam op "Delete Selected." Er zouden nu geen MX vermelde records meer moeten zijn.

Daarna typt u de host naam in, gevolgd door een punt, die u is opgegeven door uw e-mail provider. Daarna selecteert u het prioritaire niveau (gewoonlijk 10) van de dropdown box rechts. Het prioritaire niveau zal ook gegeven worden aan u door de e-mail provider. Klik op "Add."

LET OP: Controleer of u een punt heeft geplaatst achter de host naam.

Om de originele MX settings te herstellen typt u uwdomeinnaam.com. en prioriteit 0 na het verwijderen van het andere MX record.

PTR RECORDS
Pointer verslagen (PTR) worden gebruikt voor reverse lookups. Bijvoorbeeld, om 192.168.0.1 te laten wijzen naar www.uwdomeinnaam.com, het record zal er als het volgende uit zien: 1.0.168.192.in-addr.arpa PTR www.uwdomeinnaam.com.

LET OP: Het IP adres is omgekeerd in het eerste veld. Gebruik een punt achter uw host naam. (tweede veld).

De “in-addr-arpa” methode is de meest gebruikte.

Belangrijk: PTR verslagen zijn alleen effectief als uw site zijn eigen [dedicated] IP adres heeft. [standaard niet het geval]

Maken van FTP Accounts

Maken van FTP Accounts Om FTP accounts te creëren klikt u eerst op “FTP Menu” in het scherm van het control panel. U zult een lijst van huidige FTP accounts zien, dat er uit kan zien als deze:

da84

Standaard FTP Account
Het standaard FTP account en het account van het control panel hebben dezelfde login naam en wachtwoord. U kunt het standaard FTP account niet verwijderen, maar u kunt zijn wachtwoord aanpassenl.

LET OP:
Als u uw wachtwoord van het control panel verandert, zal het standaard FTP account wachtwoord nog de oude zijn van het control panel. U moet het standaard FTP account in het menu van FTP bijwerken als u beide wachtwoorden wilt aanpassen. [dit raden we af]

Nieuw FTP Account maken
Klik op "Create FTP account". U zult een scherm zien dat er uit ziet als het volgende:

da85

Eerst, selecteer een FTP gebruikersnaam. In het bovenstaande voorbeeld hebben we “gary” gebruikt. Daarna voert u een wachtwoord in, waarna u het toegangsniveau van de FTP account selecteert.

  • Domain: Deze gebruiker van FTP heeft toegang tot public_html, private_html, post, domeinen, en backup folders
  • FTP: Deze gebruiker van FTP heeft alleen toegang tot de public_ftp.
  • User: Deze gebruiker van FTP heeft alleen Toegang tot de public_html/username/ .
    Als wij deze optie in het bovengenoemd beeld selecteerde, dan heeft de FTP gebruiker alleen toegang tot public_html/gary/ of http://www.site-helper.com/gary/. (Als er nog een subdomein gary.site-helper.com heet, zal deze FTP gebruiker er ook toegang toe hebben. Als de directory niet al bestaat, zal het in dit stadium worden gecreëerd.

Tot slot klikt u op "Create".

Nadat u op "Create" heeft geklikt
Nadat u op “Create” heeft geklikt, zal het control panel u de login informatie laten zien voor het FTP account dat u zojuist heeft gecreëerd. U zult merken dat uw FTP gebruikersnaam @yourdomain er achter heeft staan. Dit is omdat uw domein een gedeeld IP adres gebruikt. Als uw website zijn eigen IP adres heeft, zal dit er uiteraard niet achter staan.

Als u een eigen IP adres heeft en u creëert extra domeinen op dat account, zullen deze extra domeinen FTP logins van Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. hebben.

Inloggen op een FTP Account. Ga naar het onderdeel Uploaden website.

Wijzigen / Verwijderen van FTP Accounts

Wijzigen van Accounts
Bij de hoofdmenu FTP is een lijst van alle FTP accounts. Klik op "change" naast het account die u wenst te wijzigen. U moet twee keer het wachtwoord invoeren, dit kan zowel uw oude als uw nieuwe wachtwoord zijn. U kunt ook het toegangsniveau van het account veranderen.

Verwijderen van Accounts
Om een account te verwijderen, vink de checkbox aan naast het account die u wenst te verwijderen en klikt u op "Delete Selected", zoals hier is voorgesteld:

da86

LET OP: De FTP directory zelf zal niet verwijderd worden, tenzij het leeg is.

404 Error Pagina's

Error pagina’s staan u toe om te controleren wat bezoekers zien wanneer zij deze soorten fouten tegenkomen:
  • 401 Onbevoegd (de bezoeker heeft geen toestemming om de file/directory te bekijken)
  • 403 Verboden (toegang tot de file/directory is niet mogelijk)
  • 404 De file of directory wordt niet gevonden
  • 500 Een fout kwam op de server voor

Vanuit het controle paneel, klik op "Error Pages".U ziet een scherm dat eruit ziet als de volgende:

da91

Standaard zijn geen error pagina's. Dat betekent dat, 401.shtml, 403.shtml etc., niet bestaan. De "View" link naast elke file name staan u toe om te zien wat een bezoeker ziet wanneer zij dat type van fout tegenkomen.

Aanpassen van de Error Pagina's
Er zijn twee manieren om error pagina’s te veranderen.

  • Methode 1: Vanuit het Error Page menu, klikt u op de file name of de error pagina die u wilt veranderen. Er zal een textbox verschijnen, waarin u uw HTML code kan invoeren.
  • Methode 2: Creëer de files zelf in een HTML editor en upload deze naar uw public_html directory. De files moeten de .shtml extensie hebben.

Directorie Wachtwoord beveiliging

Vanuit het control panel klikt u op "Directory Password Protection". Als u nog geen wachtwoord beveiligde directories heeft klikt u op "Find a Directory to Password Protect."

da93

U zult een lijst zien van uw public_html directories. Om een directory met een wachtwoord te beveiligen klikt u op “Protect” naast de folder die u wilt beveiligen. In dit voorbeeld zullen wij op “beta” klikken.

da94

Daarna vinkt u het vakje aan de bovenkant van de lijst aan. Vul de Directory Prompt in (een beschrijving van het wachtwoord beveiligde directory) en de gebruikersnaam van de directory. Klik op "Save."

Nu typt u het volledige adres van de folder in uw browser en zie wat er gebeurt...

Wijzigen van Wachtwoord Beveiligde Directories
Vanuit het controle menu klikt u op "Directory Password Protection". U zult een lijst zien van de beveiligde directories. Bijvoorbeeld:

da95

Klik op de directory naam om deze te wijzigen. Vanaf hier kunt u de directory weer vrijgeven, verander de gebruikersnaam (door een nieuwe in te voeren), verander het wachtwoord (door een nieuwe in te voeren) of creëer een nieuwe combinatie van wachtwoord en gebruikersnaam

Server Informatie

Om toegang te hebben tot de server informatie klikt u op "Advanced Tools" vanuit het control panel en daarna op "Server Information". U zult het scherm zien dat er uit ziet als de volgende:

da97

Hier ziet u de status van uw server.

Cron Jobs

Cron Jobs zijn helaas niet toegestaan

Mime Types

Om toegang te hebben tot mime types klikt u op "Advanced Tools" vanuit het controle paneel en daarna op "Mime Types"

Mime types staan u toe om web files te installeren. Om een mime type toe te voegen, voert u de mime type naam en de uitbreiding in zonder punt. Mime types (en Apache handlers – zie volgende beschrijving) zouden alleen moeten worden gebruikt door ervaren gebruikers.

Aan de onderkant van het mime type menu staat een link voor de lijst van alle mime types die momenteel op het systeem zijn geïnstalleerd.

da101

In het bovenstaande voorbeeld kunnen web browsers *.fil files openen als duidelijke tekstdocumenten.

Apache Handlers

Om toegang te hebben tot Apache handlers klikt u op "Advanced Tools" vanuit het controle paneel en daarna op "Apache Handlers".

Handlers vertellen Apache (de web server software) wat te doen met bepaalde types van files. Bijvoorbeeld, .cgi en .pl scripts worden verwerkt met Perl. U kunt Apache process .scr files maken met Perl bij gebruik van de juiste handlers. Om een handler toe te voegen typt u eenvoudig de handler naam en de uitbreiding in (zonder punt) en klikt op “Add.”

da103

In het bovenstaande voorbeeld zal Apache handle all .ima files als IMAP types, alhoewel de standaard uitbreiding voor image maps is .map.

Website Redirectie

Om toegang te hebben tot site redirection klikt u op "Advanced Tools" vanuit het controle paneel en daarna op "Site Redirection". Site redirection staat u toe om bezoekers door te sturen naar een ander punt op uw site of naar een geheel andere site.

da105

In het bovenstaande voorbeeld worden bezoekers van http://www.uwwebsite.nl/directadmin doorgestuurd naar http://www.directadmin.com.

Voer een slash (/) in op het gebied van de "Local URL Path" om alle bezoekers door te sturen naar uw domein (http://www.uwdomeinnaam.com).

Domein Pointers

Om toegang te hebben tot domein wijzers klikt u op "Advanced Tools" vanuit het controle paneel en daarna op "Domain Pointers".

Domein pointers staan u toe om andere domeinen naar uw hoofd website door te sturen. Zorg ervoor dat u de records van deze domeinen in dezelfde name servers verandert zoals uw hoofdwebsite.

da107

Laten we zeggen dat wij de domein naam hite-selper.com bezitten. In het bovenstaande voorbeeld creëren wij een pointer die er voor zorgt dat elke bezoeker van hite-selper.com wordt doorgestuurd naar site-helper.com. Klik op “Add” wanneer u klaar bent met het invoeren.

LET OP: Het kan tot 72 uur duren voor de wijzer actief is.

Hosten van extra Domeinen

Om extra domeinen te hosten klikt u op "Advanced Tools" vanuit het control panel en daarna op "Host Additional Domains". Om een extra domein te hosten klikt u op "Add Another Domain" aan de bovenkant van het scherm.

da109

Eerst voert u de domein naam in. Gebruik alleen kleine letters. Het is niet nodig om "http://" of "www" in te voeren.

Ten tweede selecteert u de bandbreedte die beschikbaar is voor dit domein. Als u slechts 1 gig traffic per maand wilt, voert u 1000 in in het "Bandwidth" tekstvakje. Als u bandbreedte met uw hoofddomein wilt delen, zonder beperking, vink dan de "Same as Main Account" box aan. Tot slot klikt u op "Create".

Inloggen in het Control Panel
Log in in het control panel zoals u altijd doet. U zult een keuze van de domeinen zien die door uw account worden gehost:

da110

Klik op de domein waarmee u wilt werken.

Uploading Files naar Elk Domein
Uploading files naar elk domein is erg simpel. Wanneer u FTP of het control panel gebruikt dat in de file manager is gebouwd gaat u naar de domein directory en kiest u het domein dat u wilt uploaden